Selecteer een pagina

Een real life game wordt geacht een hoge transfer naar – en outcome in – de werkelijkheid te hebben. Die is immers de facto zeer dichtbij. Maar waar starten we mee? We kijken naar vier praktische vormen:

I: game to real
Via een smartphone of tablet krijgen spelers elke dag een alert. De spelers krijgen vervolgens vanuit de game ‘objecten’ mee die ze in de reguliere wereld kunnen gebruiken of onderzoeken, waarna feedback wordt teruggegeven naar de game-omgeving.

II: real to game
Vanuit reguliere activiteiten brengen zowel deelnemers als derden meerdere keren zaken in een game in, waarna deze een rol gaan spelen in de verhaallijn van de game. Dit kan direct een impact hebben, of pas na verloop van tijd tot gevolgen leiden.

III: real in game
Data uit sensoren, puntenwolken of camera’s worden via een smartphone of tablet naar de game gevoed, waarna de informatie uit die data een onderdeel wordt van de game. Ook de input van anderen kan de bron van informatie zijn. Dit kan realtime of met vertraging plaatsvinden.

IV: game in real
De smartphone of tablet oriënteert zich op de werkelijke omgeving, via een camera, een on-board sensor of gps. De omgevingsdata die daaruit voortkomen, worden dan gecombineerd met een game, die (op het scherm) tegen de achtergrond van de echte werkelijkheid kan worden gespeeld.

Alle vier vormen zijn vervolgens te ondersteunen met zogenaamde reality cross overs (uit het boek @hearts@minds#transreality):

-Receive whatsapp calls from game characters.
-Exchange a your game character between devices.
-Send a summary of an in-game discussion to your cell, for future reference.
-Have a real mentor act as a character in the game.
-Attend a lecture/workshop/course, presented by a ‘wise man’ from the game.
-Talk to a real person in order to receive a code, required to proceed in the game.
-Use news, date, weather, season and daytime in the game environment.
-Introduce game resources (money, credits), usable in real life outlets.
-Introduce real life people, buildings, shops, brands, data, et cetera in the game.
-Use real life locations to offer clues about the same in-game location.
-Make webcam content (a face) appear in the game world.
-Use your own GPS to interact with maps in the game world.
-Use a camera like Kinect to make the body a controller of the avatar.
-Leave clues in a fysical environment using augmented reality ‘stickies’.
-Announce game events on a real calender or corporate Intranet.
-Interact with game characters through corporate e-mail.
-Use data from an actual company database to solve game issues.
-Have appointments with game characters appear in the participant’s agenda.
-Re-play virtual scenarios as a participant has experienced them in the fysical world.
-Create a real ringtone from the game music, or community.
-Have clues, keys, maps from the game appear on participant’s desk.
-Let players send letters to game characters and have them receive actual answers.